plattegrond parking Somméstraat

Uitwerking van de locatie

Beginnend vanuit de Potgieterstraat wandel je via een groene poort door een steeg richting enkele autoboxen. De groene waterleidingen tonen de bezoeker de weg. Een deel van de boxen wordt gehuurd door het museum. Deze worden kenbaar gemaakt door het aanbrengen van groene tegels op de vloeren en wanden. In de groene boxen plaatst MEMA stukken uit de wisselcollectie die een dialoog kunnen aangaan met de werken van Hilde Van Summere en Lili Dujouri (kunstwerken uit de Belfiuscollectie). De locatie blijft in het bezit van het bedrijf ‘my park’. Een garagebox past bij het reversibele karakter van de locatie. Als MEMA het gebouw ooit verlaat zullen enkel de tegels de geschiedenis van het museum kunnen vertellen.Als je verder wandelt richting de parkeergarage en de groene taatsdeur neemt kom je als bezoeker in de autogarage. Vervolgens neem je de groene wenteltrap naar de bovenste verdieping.De garage bestaat uit twee delen, met elke een andere dak oriëntatie. Waar de twee daken samen komen ontstaat een driehoek. Deze pure vormen zijn ook terug te vinden in het werk van Hilde Van Sumere. Reeds in haar eerste werken verkiest ze eenvoudige, perfecte vormen. Haar beeldhouwwerken worden reeds op verschillende publieke plaatsen getoond: voor het VRT gebouw, metrostation en het plein in Antwerpen de wapper.


 

Locatie 1 kunstwerken Somméstraat

Beschrijving van de locatie

De parking bestaat, volgens de buurtbewoners, al zeker 40 jaar en maakte deel uit van ‘De Eik’ brouwerij van brouwer Constant de Preter (eigenaar van 1961 tot 1973). Buiten de brouwerij waren verschillende naastgelegen woningen eveneens eigendom van de familie de Preter. Het geheel is in de jaren 30 verkocht voor 22000 frank, ofwel 550euro. Momenteel is het onderverdeeld in een opslag, een parking en een stomerij. Tussen de drie delen lopen nog gangen die het geheel met elkaar zouden kunnen verbinden. De parking was oorspronkelijk een groot atelier dat tijdens de uitbreiding is aangekocht. 

Somméstraat

Het contrast tussen het witte marmer en zijn omgeving is telkens aanwezig. Het beeld wordt op een rode bakstenen sokkel geplaatst. De sokkel en het rode plafond in ‘potten en balken’ definiëren de ruimte. De publieke functie van de garage blijft behouden, de auto’s kunnen rond de sokkel rijden. Zowel de garageboxen als de sokkel krijgen minimale ingrepen. De wisselwerking tussen de ruimte en het kunstwerk, het industriële karakter en de witte zachte afwerking van het marmeren  beeldhouwwerk zijn een kunstwerk van zichzelf. Tegelijkertijd bewegen bezoekers en auto’s rond het statige beeld. Net als op de begane grond worden op deze verdieping garageboxen gehuurd. In één van de boxen staat het werk van Lili Dujouri. De ambivalentie van haar werk krijgt een extra gelaagdheid door het te plaatsen in de parking. Vervolgens neem je als bezoeker een andere wenteltrap naar beneden en kom je bij de ingang van de parking.

Somméstraat, Antwerpen

“De kunstenaars zijn allen aanhangers van de geometrische en uitgepuurde abstractie. In elke omgeving stralen ze een vorm van monumentaliteit uit. De kunstenaars plaatsen de geometrische vormen onveranderlijk frontaal, symmetrisch en evenwichtig. Het resultaat is een contemplatieve kunst, door middel van een uiterste beperking van de plastische middelen.”