Fundament, voor en na, sint amanduskerk, Antwerpen Noord, architectuur, kunst

 Uitwerking van de locatie en curator

 

De tegenoverliggende ingangen zijn het vertrekpunt van de route door het gebouw. In de kelder komt het werk van Peter Paul Rubens, Jacob Jordaens en Jacob Savery, Barok kunstenaars die geschilderd hebben in de 17e eeuw.

 

De kelders van kerken worden vaak gebruikt als grafkelders en ook Peter Paul Rubens had zijn eigen grafkelder. Het idee is om dezelfde monumentaliteit te verkrijgen langs de route. De grafkelder van Rubens heeft rode marmeren zuilen en een zwart marmeren muur waartegen zijn doodskist staat. In de gewelfbogen komen daarom zwarte marmeren wanden. Hierdoor ontstaat er een nis die gedefinieert wordt door de groene tegels op de vloer. De groene tegel neemt de bezoeker mee doorheen de kelders van de kerk.

fundament, voor en na, sint amanduskerk, Antwerpen noord, kunst, architectuur
plattegrond, architectuur, kunst, Antwerpen noord

Uitwerking van de locatie en curator

De tegenoverliggende ingangen zijn het vertrekpunt van de route door het gebouw. In de kelder komt het werk van Peter Paul Rubens, Jacob Jordaens en Jacob Savery, Barok kunstenaars die geschilderd hebben in de 17e eeuw.

 

De kelders van kerken worden vaak gebruikt als grafkelders en ook Peter Paul Rubens had zijn eigen grafkelder. Het idee is om dezelfde monumentaliteit te verkrijgen langs de route. De grafkelder van Rubens heeft rode marmeren zuilen en een zwart marmeren muur waartegen zijn doodskist staat. In de gewelfbogen komen daarom zwarte marmeren wanden. Hierdoor ontstaat er een nis die gedefinieert wordt door de groene tegels op de vloer. De groene tegel neemt de bezoeker mee doorheen de kelders van de kerk.

Sint Amanduskerk, Antwerpen Noord,