premetro Antwerpen Noord, Marcel Broodthaers

Beschrijving van de locatie

 

Op dit moment is de locatie een braakliggend plot beschermd door geprofileerde staalplaten van de vervoersmaatschappij ‘De Lijn’. Er staat één klein gebouw op het kavel dat dient als ingang voor de niet in gebruik genomen metro. Het gaat hier om de tussen 1977 en 1982 gegraven tunnels die aansluiten op de Reuzenpijp en liggen onder de Kerkstraat en Pothoekstraat. In 2014 kondigde de nieuwe Vlaamse regering aan de ingebruikname van de tunnel onder de Kerkstraat en de Pothoekstraat, langs stations Stuivenberg en Sint-Willibrordus te gaan onderzoeken.

 

In het gebouw is een liftschacht voorzien en de mogelijkheid voor twee roltrappen. Waar de roltrappen voorzien zijn is nu een trap die gebruikt wordt door de conciërge van de locatie. De metro bestaat uit twee verdiepingen. De entree hal op -1 verbindt de verschillende ingangen van de metro bij elkaar en op niveau -2 rijden de metrokokers de bijhorende perrons binnen. De volledige ruimte is nog in ruwbouw, waardoor de betonstructuur nog naakt en zichtbaar is. Via de metro kokers kom je te voet tot bij de halte van de Sint Amanduskerk (andere locatie van het museum).

 

Terug boven op het lege kavel, staat er een groot reclamebord hangend tegen een witte kunststoffen gevelbekleding van de buren, parallel met het metrogebouw. Links in de hoek zijn restanten of funderingen van een tijdelijk administratief gebouw van de vervoersmaatschappij dat sinds kort is afgebroken. De overige wanden zijn tuinwanden die de privé woningen scheiden van het lege kavel. De tuinmuren hebben verschillende hoogte en kleuren baksteen. Het geheel heeft een gevoel van tijdelijkheid.

Premtrostation, Antwerpen Noord, Denmark

Beschrijving van de locatie

De parking bestaat, volgens de buurtbewoners, al zeker 40 jaar en maakte deel uit van ‘De Eik’ brouwerij van brouwer Constant de Preter (eigenaar van 1961 tot 1973). Buiten de brouwerij waren verschillende naastgelegen woningen eveneens eigendom van de familie de Preter. Het geheel is in de jaren 30 verkocht voor 22000 frank, ofwel 550euro. Momenteel is het onderverdeeld in een opslag, een parking en een stomerij. Tussen de drie delen lopen nog gangen die het geheel met elkaar zouden kunnen verbinden. De parking was oorspronkelijk een groot atelier dat tijdens de uitbreiding is aangekocht. 

Premetro station Antwerpen noord

Uitwerking van de locatie

 

De bestaande stalen plaat wordt omgebogen en splitst het kavel in twee delen; het museum en een park voor de buurt. De aanliggende huizen krijgen toegang tot het park. Tussen de bomen kan gebarbecued worden en ter plaatsen van de groene tegels worden Picknick tafels voorzien. Als gebruiker/buurtbewoner van het park kom je onrechtstreeks in contact met de kunstwerken van de Belfius collectie. Het museum gedeelte is op een betonnen podium geplaatst gemaakt van stelcon platen en kan afgesloten worden door middel van een poort. Le sous-sol komt naast het reclamebord te hangen en is van dichtbij te bekijken via een ladder (in Broodthaers zijn eigen museum was er tevens een werk te bezichtigen vanop een ladder). Het kunstwerk wordt in een witte kunststoffen kader beschermd.Het volledige gebied is afgesloten door de geprofileerde staalplaat die rechtgehouden wordt door een reversibele driehoekige constructie. Deze constructie zorgt voor een ritme binnen het gebied en biedt op sommige plekken plaats voor banken. Het bestaande metro gebouw wordt verhoogd en krijgt een brandwerende stalen deur. De trapleuningen die leiden naar het perron worden groen geschilderd en nemen de bezoeker mee naar het ondergrondse museum. Op niveau -1 of de entreehal van het metrostation vind je tussen de betonnen kolommen een ander werk van Marcel Broodthaers. Op niveau -2 staat het werk van Denmark. Het kunstwerk wordt op het ongebruikte perron geplaatst. Het perron wordt in gebruik genomen als een archiefruimte waar mensen het kunstwerk kunnen bekijken maar ook de archiefstukken kunnen inlezen. Via dezelfde route komen bezoekers terug in het park. 

Lange congastraat, kavel, de lijn Antwerp noord

Het reclamebord is de aanleiding voor het werk van Marcel Broodthaers en Denmark hier tentoon stellen. Beide kunstenaars leunen tegen de pop art. Beide brengen de plastische kunsten en poëzie bij elkaar op hun eigen manier. Het werk Le sous-sol van Marcel Broodthaers is een plastieken reliëfplaat bedoeld om zijn gedichten industrieel te kunnen verspreiden. Het werk Oratorio del Silencio van Denmark is een aanklacht tegen de informatiecultuur en vooral de vergankelijkheid van informatie door papier te gebruiken als communicatiemiddel, als reactie archiveert hij alles.