magazijn, Antwerpen Noord, Luc Deleu

Beschrijving van de locatie

 

Een opeenvolging van locaties, beginnend in de Handelstraat. De eerste locatie is een winkel in een vervallen pand met bijkomend magazijn. Vervolgens kom je in een gesloten binnenblok met een entree in de lange Scholierstraat. Op het binnengebied staan verschillende nieuwbouw appartementen. Via de ingang van één van de appartementen kom je in de naast gelegen garage ‘Ben’. Hier neem je de eerste groene deur aan je rechter kant. Als bezoeker kom je in een garage van de Handelstraat. Via een garagebox kom je buiten in de Handelsteeg. Dit is een L-vormige steeg geopend in 1886. In de steeg zie je identieke woningen in rode baksteen en betonnen plint. De plint wordt deels opgevuld door de groene tegel.

locatie, Antwerpen noord, hangaar, bypass

Uitwerking van de locatie

 

Via een groene poort kom je als bezoeker in een voormalige ruimte van een winkel. Aan het plafond hangt het werk van Anne-Mie van Kerkhoven. Aan de wand hangt het werk van Frans Masereel, dat via een podium te bezichtigen is. De elementen die gebruikt worden om de kunstwerken tentoon te stellen krijgen de groene tegel. De opstelling van de kunstwerken en objecten versterkt de wirwar van interieur beelden/fragmenten.

 

Deze locatie neemt de bezoeker mee door de achtertuinen, magazijnen en koterijen van een bouwblok. Er wordt een wereld blootgelegd die je als buitenstaander van de wijk normaal niet te zien krijgt. Door op een chirurgische wijze de juiste plekken uit te kiezen verstoor je het dagelijks leven van de bewoners niet.

plattegrond, architectuur

Het contrast tussen het witte marmer en zijn omgeving is telkens aanwezig. Het beeld wordt op een rode bakstenen sokkel geplaatst. De sokkel en het rode plafond in ‘potten en balken’ definiëren de ruimte. De publieke functie van de garage blijft behouden, de auto’s kunnen rond de sokkel rijden. Zowel de garageboxen als de sokkel krijgen minimale ingrepen. De wisselwerking tussen de ruimte en het kunstwerk, het industriële karakter en de witte zachte afwerking van het marmeren  beeldhouwwerk zijn een kunstwerk van zichzelf. Tegelijkertijd bewegen bezoekers en auto’s rond het statige beeld. Net als op de begane grond worden op deze verdieping garageboxen gehuurd. In één van de boxen staat het werk van Lili Dujouri. De ambivalentie van haar werk krijgt een extra gelaagdheid door het te plaatsen in de parking. Vervolgens neem je als bezoeker een andere wenteltrap naar beneden en kom je bij de ingang van de parking.

voor en na, architectuur, kunst, Antwerpen Noord

Het gemeenschappelijke thema tussen deze vier kunstwerken is het onbehaagelijke gevoel van dolen in de verschillende stadskamers. Anne-Mie Van Kerckhove creeërt met haar werk een oneindige gelaagdheid van ruimtes door middel van collages. Frans Masereel schildert hoe je als mens staat tegenover de overvloed aan gebouwen en ruimtes.